#14 Een docente psychologie aan het woord: Van vakgebied naar vakkennis

Docente psychologie op een hogeschool, wie had ooit gedacht dat ik (Lotte van der Biezen) dat zou worden, vlak na mijn Masterstudie psychologie? De eerste vier weken als docente psychologie aan pedagogiekstudie op de Fontys Hogeschool in Den Bosch zitten er op en ik heb ze als zeer prettig ervaren. Twee maanden geleden ben ik afgestudeerd voor de Master Klinische Kind –en Jeugdpsychologie aan de Universiteit van Tilburg. Gedurende deze Master heb ik stage gelopen binnen een GGZ-instelling en was ik ervan overtuigd dat ik na het afstuderen wilde werken als behandelaar binnen een GGZ-instelling. Mijn droom was zelfs om GZ-psycholoog te worden.

''Het lesgeven geeft mij veel energie en ik merk dat ik ook graag anderen help''

Interesse variërend van GZ-psycholoog tot docente psychologie

Van jongs af aan vond ik het vervelend dat mensen in mijn omgeving niet lekker in hun vel zaten. Ik was een kind dat veel vrienden om me heen had en anderen graag wilde helpen. De neiging om anderen te helpen zit hedendaags nog steeds in me, net als het willen werken met kinderen en jongeren. Vandaar dat ik ook voor koos om een sociale studie te volgen.


Stap voor stap
Al op de basisschool was ik ervan overtuigd dat ik juffrouw zou willen worden op een basisschool. Net voordat ik een definitieve schoolkeuze moest maken op havo 5, veranderde ik van gedachte en meldde ik me aan voor de opleiding pedagogiek. Het aard van het beestje - dat ik anderen wilde helpen - had de overhand genomen en won het van het onderwijs. Tijdens de opleiding HBO pedagogiek merkte ik dat ik meer diepgang wilde omtrent het functioneren van de mens, waarop ik na het derde schooljaar ben gestart met de WO Bachelor Psychologie. In verband met het kostenplaatje (dat je instellingsgeld moet betalen na een behaald diploma) heb ik eerst twee jaar WO psychologie gestudeerd en heb ik vervolgens mijn HBO pedagogiek afgerond. Inmiddels heb ik beide diploma’s behaald.

Samenkomst van passies
Ik geef nu dus les aan studenten pedagogiek, de opleiding die ik zelf ook heb afgerond.  Tijdens beide opleidingen heb ik vrijwilligerswerk gedaan bij de Kindertelefoon (echt een aanrader als je je gespreksvaardigheden wilt ontwikkelen!) Daarnaast heb ik gewerkt bij de maatschappelijke opvang in Tilburg. Ik heb daar veel ervaring opgedaan met diverse soorten psychosociale problematiek. Daarnaast heb ik meer kennis opgedaan omtrent de begripvorming van mensen, welke factoren hun visie op het leven beïnvloeden en hoe je eigen houding en attitude van invloed zijn op het gedrag van de cliënt.

Met referenties kom je een heel eind
Misschien vraag je je af hoe ik terecht ben gekomen als docente op de Fontys Hogeschool. Voor de functie als docente ben ik benaderd door de teamleider van de opleiding. Hij had positieve verhalen over mij gehoord van (mijn huidige) collega’s over mij als studente en hij heeft vervolgens contact met mij opgenomen. Mijn huidige collega’s zagen mij vaak tijdens colleges waar ik als ijverige studente deelnam aan lessen en ik was graag van de partij om te helpen op opendagen. Daarnaast ben ik naar een alumnibijeenkomst geweest op de Fontys, waardoor ik zichtbaar bleef.

Mijn rol als docente
Als docente psychologie geef ik momenteel werkcolleges psychologie en trainingen gespreksvoering en bronnengebruik. In de werkcolleges kom ik terug op de  stof uit de hoorcolleges psychologie en bespreek ik oefeningen met studenten. Daarnaast zijn de trainingen interactief en ik vind het enorm leuk dat ik zelf invulling mag geven aan de lessen. De doelen dienen natuurlijk wel behaald te worden, maar als ik andere oefeningen of video’s beter vind aansluiten, ben ik vrij dat te doen. Tevens ben ik studieloopbaanbegeleider (slb’er) van 8 studenten. Dit houdt in dat ik hun studieproces bewaak en begeleid, ik voer stagegesprekken en ik beoordeel stagedossiers en verslagen. Als pedagogiekstudent heb ik ook stagebegeleiding gehad, waardoor ik een beeld heb van wat mijn werkzaamheden zijn als slb’er. Tot slot begeleid ik afstudeerders bij hun afstudeeropdrachten. Deze begeleiding wordt gedaan door meerdere collega’s per student, waardoor we tot verschillende inzichten komen en we elkaar kunnen aanvullen.  Ik vind deze manier van werken prettig, omdat ik ook nieuwe inzichten verwerf. In de loop van het jaar wordt bekeken of ik gedeelten van het hoorcollege kan overnemen, wat me leuk lijkt om te doen. Tevens vind ik de interactie met studenten het meest belangrijke, omdat zij actief met de stof aan de gang gaan en in mijn ogen op deze manier het meeste leren.
Eind september start ik met het BKO (BasisKwalificatieOnderwijs),  een cursus om aan te tonen dat ik gekwalificeerd ben om te mogen lesgeven. Tijdens de lessen BKO dien ik opnames te maken en ontvang ik daar feedback op.

Leeftijdsverschil met studenten
Misschien komt de gedachte als lezer wel in je op dat er niet veel leeftijdsverschil zit tussen mij als (nèt) 26-jarige en de studenten. Ik heb weleens de vraag gekregen van een studente hoe oud ik was. Als ik deze vraag van studenten krijg, geef ik daar antwoord op en laat ik me niet beïnvloeden door een mogelijke gedachte dat het leeftijdsverschil ‘bijzonder’ is. Ik kan me voorstellen dat studenten het wennen vinden dat zij les krijgen van iemand die 6 tot 8 jaar ouder is dan dat zij zijn. Dit neemt niet weg dat ik hen graag de kennis wil overbrengen die ik ook heb opgedaan toen ik hun leeftijd had. Ik ben ten slotte de persoon die de kennis in huis heeft en ik vind dat mijn leeftijd daar los van staat. Naast dat ik jong ben, heb ik ook van studenten teruggekregen dat zij het fijn vinden dat ik de opleiding gedaan heb, omdat zij aansluiting voelen bij de dingen die ik gedaan heb tijdens de opleiding.

Wat ik belangrijk vind in mijn houding
Ik voel me serieus genomen door studenten en ik denk dat mijn houding daaraan bijdraagt. Als studente heb ik onzekere docenten voor de klas gehad en ik merkte dat ik hen daardoor minder goed kon volgen. Om die reden vind ik Overtuiging, kennisbezit en met zelfvertrouwen voor de klas staan belangrijk. Daarnaast vind ik het van belang om te checken of studenten mij kunnen volgen.

 

Als anderen mij zouden omschrijven, zouden ze zeggen dat ik sociaal, initiatiefrijk en proactief ben. Tevens ben ik een doorzetter en leergierig. Ik reflecteer graag op mezelf en leer graag nieuwe kennis en vaardigheden aan. Naast bovenstaande opleidingen ben ik nu bezig met de opleiding Body Mind Release (BMR), waardoor ik mijn kennis verbreed en deze kennis kan toepassen, mocht ik gaan werken als behandelaar. Dit is een methodiek die de negatieve gevoelens van mensen leert loslaten en positieve gevoelens terughaalt. Tot op heden is hier nog weinig wetenschappelijk onderzoek naar geweest, maar uit evaluaties blijkt dat proefpersonen een positieve groei laten zien.

Doe, ervaar en geloof in jezelf

Tijdens mijn werk en eerdere functies die ik heb vervuld, hoorde ik regelmatig terug dat ze mijn vrolijkheid prettig vonden en dat ze zien dat ik genoot in wat ik deed. Ik denk dat het belangrijk is om je hart te volgen als startende psycholoog en hetgeen te doen wat bij je past, omdat je dit dan ook uitstraalt naar je omgeving. Tevens is het goed om ervaring op te doen in iets waar jij energie uit haalt en dat je je zichtbaar maakt in het werkveld. Wees geïnteresseerd in anderen en laat van je horen waar je mee bezig bent. Het lesgeven geeft mij veel energie en ik merk dat ik ook graag anderen help. Ik zou in de toekomst graag therapie willen geven en dit in combinatie willen doen met lesgeven. Op deze manier kan ik praktijkkennis overbrengen naar studenten en blijf ik op de hoogte van ontwikkelingen. Dus ik zou zeggen ‘doe ervaring op in waar je denkt heen te gaan, doe vooral hetgeen waar je energie uit haalt en zorg dat je zichtbaar bent’. Met geloof in jezelf kom je een heel eind.

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Geert Arts (zondag, 14 oktober 2018 14:27)

    Wauw wat een goed artikel. Helemaal mee eens Lotte. Je slaat de spijker op zijn kop. Super verhaal!